luni, 5 noiembrie 2007

Math ML

MathML este un limbaj care inlesneste comunicarea pe internet si care permite utilizatorilor sa codeze atat notatiile care reprezinta obiectele matematice cat si structurile matematice. El reprezinta implinirea unui deziderat: crearea unui mark-up language care sa poate reproduce atat prezentare cat si expresii matematice.Toate elementele MathMl se impart regasesc intr-una din categoriile de baza: elemente de prezentare, elemente de continut si elemente de interfatare.
            Elementele de prezentare descriu notiunile matematice orientate vizual pe o structura bidimensionala. Exemple de astfel de elemente sunt mrow, care este folosit pentru a indica o linie orizontala de expresii, iar msup este folosit pentru a marca o expresie si o suprascriere a ei. Ca si regula generala, fiecare element de prezentare corespunde unui singur tip de schema notationala cum ar fi o linie, un superscrit, un subscript sau un underscript. Orice formula este facuta din unirea partilor componente simple care pot fi analizate- litere, cifre, simboluri. In contexul marcajelor de continut un superscript ar fi reprezentat de o operatie exponentiala care ar avea nevoie de doi operanzi. : „baza” si „exponentul”. Aceasta nu este o coincidenta, deoarece formatul matematic urmareste in de aproape structura logica a obiectelor matematice. Natura recursiva a obiectelor si notatiilor matematice este reflectata in marcajele MathML. Cand sunt folosite elementele de prezentare si continut contin elemente corespunzatoare elementelor constituente care se obtin din schema initiala prin recursivitate. Schema originala se cheama schema parinte, iar constiuenti sunt numiti general schema copii. Generalizand, expresiile MathML pot fi vazute ca arbori, in care fiecare nod corespunde unui element MathML iar ramurile – legatura intre nodul parinte si nodul copil, iar frunzele corespund notatiilor atomice care contin unitati – numere, caracter, etc. Cele mai importante elemente de prezentare sunt mi, mn, mo care reprezinta identificatori, numere si operatori. In elementele de continut sunt in numar de 3 : ci, cn si csymbol respectiv pentru identificatotri, numere, si simboluri noi

             Marcajele prezentare
MathML sunt in numar de 30 si pot accepta pana la 50 de atribute. Majoritatea dintre ele apartin un scheme care contine si alte elemente de prezentare. Fiecare schema de layout corespunde unei element notatii bidimensionale cum ar fi superscript sau fractii, tabele. Sunt si elemente „goale” care au rolul de a ajuta al aranjarea in pagina. Schemele de layout se impoart in 3 clase. Un grup de elemente il reprezinta scripturile si contine msub, munder, mmultiscripts. Alt grup il reprezinta elementele de layout – de aranjare in pagina – mrow, mstyle, mfrac. Cel de-al treilea grup il reprezinta elementele care ajuta la crearea tabelelor. O categorie speciala o reprezinta maction care permite codarea tipurilor variate de actiuni si notatii.
             Marcajele continut
sunt aproximativ in numar de 120 si pot accepta nenumarate atribrute. Majoritatea acestor elemente sunt elemente goale corespunzatoare unor operatori, relatii, functii variate. Exemple de aceste elemente sunt: partialdiff, leq, tan. Operatorii de tipul „matrix” sunt folositi pentru a coda diverse tipuri de date matematice.Elementul cel mai important este apply folosit pentru executia operatiilor si expresiilor si pentru a crea noi obiecte matematica.
             Abecedarul sintaxei XML.Deoarece MathML este o aplicatie a XML, specificatiile MathML folosesc terminologia XML. Pe scurt datele XML sunt compuse din caractere Unicode care includ si caracterele ASCII, Referintele entitate cum ar fi &lt care sunt numite si caractere extinse. Asemenea XML-ului si MathML este case-sensitive. Pentru usurinta se recomanda ca toate specificatiile sa fie scrise cu litere mici.

Niciun comentariu: